آیا خداوند آدم را با یک دست خلق کرده و یا با دو دست و یا با علم و قدرت و مهارتش ؟:
آیه 75 سوره ص برای خداوند دست قائل شده و حاکی است که خداوند دارای دست است و آدم را با دست و یا دستهای خود خلق کرده است.
متن آیه مذکور و ترجمه فارسی آن به شرح زیر است:
... خداوند به شیطان فرمود ای ابلیس ترا چه مانع شد که به موجودی که من با دست خود آفریدم سجده کنی...
چنانکه ملاحظه میشود در متن آیه مذکور کلمه (ید) و یا (دست) بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده وجود خدا بکار رفته است. بطوریکه میدانیم کلمه (ید) در زبان عربی بغیر از (دست) معنی و مفهوم دیگری ندارد اما مترجمین و مفسران قران که هنگام ترجمه آیه مذکور اختصاص یک و یا دو دست را برای خدا برخلاف عقل و منطق و عرف تشخیص داده و بعبارت دیگر در موقع ترجمه اصل آیه مذکور در مانده اند از ترجمه اصیل متن آیه طفره رفته و لذا بعضی از آنها برای خدا (دست) و بعضی دیگر (دو دست) قائل شده
و (دست) و یا (دستهای) خدا را به شرح زیر یا مفاهیم مختلف تفسیر کرده اند:
قران مهدی الهی قمشه ای:
( مهدی الهی قمشه ای قران مجید با منتخب التفسیر فارسی صفحه 607) کلمه (ید) را که در اصل معنی یک دست میدهد به دو دست ترجمه کرده و بعد از ترجمه کلمه (ید) به (دو دست) تفسیر (علم و قدرت) را در پرانتز به آن افزوده و بدین ترتیب یکی از دستهای خدا را (علم) او و دست دیگرش را (قدرت) وی تفسیر کرده است تا بدینوسیله غیر منطقی بودن متن قران را در این باره تعدیل کند. (یعنی بگوید خدا جسم نداشته که دست داشته باشد این دستها علم و قدرتش بودند!!)
قران ابوالقاسم پاینده:
( تهران 1336 - صفحه 172) کلمه (ید) را بطور کلی به (دست قدرت) خدا تفسیر کرده است.
قران کریم و فرقان عظیم چاپ انتشارات جاویدان کلمه (ید) را به ( دو دست قدرت ) خدا ترجمه و تفسیر کرده است.
قران یوسف علی:
در ترجمه انگلیسی آیه مورد نظر به سادگی برای ( ید) ترجمه (دو دست) بکار برده و در زیر نویس 4229 صفحه 1232 (دستهای خدا) را به ( قدرت خدا و مهارت خلاقه) او تفسیر کرده است.
حال آیا واقعا" خدا یک دست و یا دو دست دارد ( یعنی وجودی دارد مثل وجود ما انسانها) و آیا آدم را با یک دست و یا دو دست خلق کرده است؟ و یا اینکه اصولا" کلمه (ید) در قران مفهومی بغیر از آنچه که کننده مترجمین و مفسرین قران برای آنها پاسخی ندارند و یک مسلمان مومن باید چشم بسته مفاهیم غیر منطقی مذکور را بدون مزمزه کردن بعنوان کلام خالص الهی هضم کند تا در ایمانش خللی بوجود نیآید.
برداشت از کتاب بازشناسی قران از: دکتر مسعود انصاری